Hoe voer je een UX review uit in 5 eenvoudige stappen<strong>.</strong>

Teaser afbeelding
UX Review
Hoe voer je een UX review uit in 5 eenvoudige stappen
Teaser description

In deze blogpost kom je precies te weten hoe we een UX-evaluatie structureren van A (bouwstenen) tot Z (de puntjes op de i zetten).

Een concreet actieplan in slechts enkele weken

Het hanteren van een user-experience en customer-experience mentaliteit en initiatieven heeft ondertussen zijn nut bewezen. Op enkele hardnekkige ongelovigen na, is iedereen ervan overtuigd.

Er zijn verschillende technieken om een goede gebruikerservaring te garanderen, die werken op verschillende niveaus van de organisatie, het product, het design-denkproces. Deze komen voor tijdens de verschillende momenten in de product life-cycle. Als digital product powerhouse biedt Páu deze technieken aan als turnkey op maat gemaakte end-to-end oplossingen, maar ook als diensten. Páu is een full-stack partner die de juiste aanpak kan leveren die binnen uw organisatorische beperkingen past.

De 5 fasen van UX Review

Fase 1: Intake

Tijdens de intake - of verkenningsfase - gaan we met u en uw team (virtueel) rond de tafel zitten. Dit is om u en uw bedrijf, alsmede de context van het product, beter te leren kennen. Dit is ook het moment om alle input in kaart te brengen. Tot welke informatiebronnen heb je toegang? Wat vond u van de  feedback van gebruikers, incidentenrapporten, analytics-gegevens? Vervolgens zullen we ze allemaal evalueren op basis van bruikbaarheid en kwaliteit. Tijdens deze fase kunnen we de KPI's herdefiniëren om de juiste gegevens te hebben in de analytische fase. Last but not least, analyseren we het product zelf. Een korte demo, of - voor complexere producten - een trainingssessie, helpt ons op weg. We gaan ook met uw ontwikkelingsteam rond de tafel zitten om te begrijpen waarom bepaalde beslissingen zijn genomen.

Fase 2: Beoordeling van de bruikbaarheid

De UX-expert gaat hier autonoom mee aan de slag. De applicatie of de website wordt end-to-end grondig onderzocht, met evaluaties op specifieke punten: de 10 heuristische principes.

10 bruikbaarheid heuristieken:

  • Zorg voor zichtbaarheid van de systeemstatus
  • Het systeem en de echte wereld moeten op elkaar aansluiten
  • Controle en vrijheid voor de gebruiker
  • Wees consistent en gebruik industriestandaarden
  • Voorkom dat de gebruiker fouten maakt
  • Zorg ervoor dat de gebruiker geen dingen hoeft te onthouden
  • Flexibiliteit en doeltreffendheid van het gebruik
  • Houd het minimalistisch en esthetisch
  • Maak foutmeldingen minder afschrikwekkend: help gebruikers bij het herkennen, diagnosticeren en herstellen van fouten
  • Bied een helpende hand met help- en contactfuncties en helpdocumentatie

Voor elk aspect van de applicatie beoordeelt onze expert of er tegen de principes wordt ingegaan of dat er geen rekening mee wordt gehouden, en wat u eraan kunt doen.

Fase 3: Technische evaluatie

Waar de usability-fase in handen is van een expert en zijn/haar inzichten/ervaring, gebruiken we voor de technische fase (en ook in de analytische fase) de nodige tools. Nu kijken we naar de prestaties van de digitale oplossing. De specifieke inhoud van deze fase hangt af van het soort digitaal product. Er zijn enkele overlappingen, maar de technische verwachtingen van een e-commerce platform - met al zijn interactiemodellen - verschillen van die van een website van een overheidsinstantie, die in de eerste plaats bestaat om informatie te delen. Bij Páu hebben we veel ervaring met Screaming Frog, maar er zijn uiteraard andere tools voor dit soort analyse.

Fase 4: Technische evaluatie

Indien beschikbaar, als laatste fase van onze herzieningsinitiatieven, voegen wij analytics toe aan de mix. Meer specifiek, user analytics. Inzicht krijgen in hoe eindgebruikers uw digitale oplossing gebruiken blijft de kern van UX. Dat is tenslotte waar de 'U' in UX voor staat. Maar wie zijn deze 'users'? Wie gebruikt het platform? Wie niet? Zijn de gebruikers onder te verdelen in groepen of typen mensen? Wat zijn de kenmerken van die gebruikersgroepen? Zijn er duidelijke verschillen in hun gedrag? Wat zijn die verschillen? Hoe komen gebruikers op uw website? Hoe lang blijven ze op een pagina of een deel van een pagina? Op  welk ogenblik verlaten ze de app? Op al deze vragen zoeken we een antwoord met behulp van analytics.

Stadium 5: Resultaten

Phew! De laatste 4 weken zijn intens geweest. We hebben inzichten verzameld door middel van een evaluatie met behulp van geteste methodologie, we hebben deze inzichten gecontroleerd met feedback van gebruikers en we hebben ook de prestaties van de digitale applicatie getest. Nu brengen we alles samen in de rapporteringsfase. Afhankelijk van de commerciële afspraken die we met u hebben gemaakt, ontwerpen we een concept dat alle bevindingen illustreert. Vervolgens stellen we samen met u en uw team een plan van aanpak op om deze verbeteringen door te voeren.

Als afronding gaan we, net als aan het begin van de intakefase, met u en uw team rond de (virtuele) tafel zitten. Dit doen we om eventuele onduidelijkheden of vragen weg te nemen of op te lossen. Dit geldt ook als de officiële overdracht: de project debrief. Nu bent u klaar om de gebruikerservaring van uw digitale applicatie te verbeteren.

Titel
Wat kan Pàu voor jou doen?
Tekst

Wilt u graag hulp gebruiken van een Páu's UX - expert bij het uitvoeren van een UX Review voor uw applicaties? Duidelijke aanbevelingen nodig om de gebruiksvriendelijkheid van uw digitale producten te verbeteren? Zoek niet verder.

UX-evaluatie uitgelegd in 5 eenvoudige stappen