Pàu-merkidentiteit 2.0<strong>.</strong>
Wat we hebben gedaan
De case
Het was ergens begin 2020 toen de Covid-19-pandemie ons dagelijkse leven grondig verstoorde, waardoor alle activiteiten op de rem moesten gaan staan. We lanceerden een campagne om onze klanten aan te moedigen opnieuw na te denken, te herbronnen en te hertekenen. Bij Pàu maakten we van de gelegenheid gebruik om hetzelfde te doen: we dachten na over de voorbije jaren en stelden nieuwe doelen voor 2025. We dachten na over wat onze toekomst vorm zal geven en hoe we onze visie kunnen aanpassen aan nieuwe realiteiten.
Bij de formulering van deze doelstellingen kwamen we tot het besef dat onze branding dringend aan vernieuwing toe was. Pàu heeft de voorbije jaren een sterke en solide groei gekend, niet alleen als bedrijf maar ook wat de kwaliteit en kwantiteit van de gerealiseerde projecten betreft. Op het vlak van ontwerp besloten we de kans te grijpen om dit professionalisme en deze maturiteit door te trekken in een rebranding met in 2021 de lancering van een volledige en doordachte merkidentiteit.
De daad bij het woord voegen heet dat dan. We stelden meteen een klein team samen om aan de slag te gaan.
Ontwerpproces
Ontwerpaudit
Het duurde niet lang voor we een hele reeks inconsistenties en ontwerpfouten ontdekten. En belangrijker nog: een ontwerp dat niet langer de waarden, normen en persoonlijkheid van Pàu weerspiegelde.
Zo bestond de oude branding voornamelijk uit 4 kleuren die niet pasten bij ons professionalisme en onze maturiteit en niet voldeden aan de huidige richtlijnen voor toegankelijkheid. Naast deze kleuren, omvatte de branding tal van illustraties, vormen en iconen die inconsistent werden gebruikt op verschillende touchpoints. Het logo was nog aanvaardbaar, maar kon toch ook een upgrade gebruiken.
Het resultaat van de designaudit was dan ook een lijst met zaken die we konden verbeteren, veranderen of zelfs schrappen. De hoogste tijd dus om na te denken over concepten en richtingen en niet te beginnen sleutelen zonder een duidelijk doel voor ogen.
Evolutie boven revolutie
Voordat we ons over de ontwerpoefening bogen, moesten we een duidelijke richting bepalen voor de rebranding. Een heel belangrijke vraag drong zich op. Evolutie of revolutie?
We kozen voor evolutie, omdat we bij de kern willen blijven van wie we zijn en willen voortbouwen op de sterke fundamenten die we tot nu toe al hebben gelegd. Onze ‘People First’-aanpak en ons menselijke karakter typeren ons al sinds het prille begin van Pàu. En dat is ook duidelijk te merken op de werkvloer. Niet alleen omdat we sterk investeren in persoonlijke ontwikkeling, maar ook omdat we gebruikers en stakeholders zien als hoofdrolspelers in elk project waar we onze tanden in zetten. Het zal ook altijd verweven blijven in alles wat we doen.
Ontwerpoefening
We begonnen de oefening door het oude logo aan te passen. We behielden het idee van de verbonden letters en voegden er een moderne look & feel aan toe door gebruik te maken van geometrische vormen en omtreklijnen in plaats van het bestaande lettertype. Deze basisvormen liggen volledig in lijn met wat we dagelijks doen: de lijnen uitzetten en de punten verbinden voor onze klanten. Het werd meteen een van de belangrijkste bouwstenen.
Het geometrische karakter en de omtreklijnen van het logo inspireerden ons om ook de rebranding in deze richting verder te ontwikkelen. We gebruikten delen van het logo als vormen om nieuwe elementen te creëren. Op die manier komen alle elementen voort uit dezelfde bron en blijven ze sterk met elkaar verbonden, zowel in de bewuste als in de onbewuste beleving.
We legden ook een nieuw kleurenpalet vast met een sterke focus op onze People First-cultuur. We kozen voor groen, omdat die kleur ons verbindt met de natuur, de grootste kracht in het leven. Bovendien straalt groen ook rust uit. Omdat we in een digitale branche werken, voorzagen we ook een knipoog naar de wereld van de technologie door ook een felle kleur in het kleurenpalet op te nemen. Het golfje in ons logo leende zich perfect voor dit kleuraccent.
Typografie krijgt vaak niet de aandacht die ze verdient. Het is nochtans een kernelement van elke branding. We gingen voor lettertypes die onze kenmerken weerspiegelen en een mooi geheel vormen.
Uiteindelijk viel alles op zijn plaats. Het feit dat we voor onze klanten de lijnen uittekenen, invulling geven aan hun noden en een eigen accent toevoegen aan het werk dat we doen, zit nu op een of andere manier verweven in onze rebranding.
Denk op mensenmaat. Handel digitaal.
Naast kleuren, lettertypes en vormen wilden we een krachtige baseline bedenken die het menselijke aspect in ons digitale vakgebied benadrukt. Een duidelijke reminder voor onszelf, zeg maar, dat we zelfs in een digitale wereld menselijk willen blijven. De baseline weerspiegelt ook hoe we gebruikersgerichte digitale producten creëren: door te denken en te doen.
Resultaat
Na een paar maanden hard labeur waren we klaar met de ontwerpoefening. Een nieuw evenwichtig en toegankelijk kleurenpalet, een moderne touch voor het logo, een ijzersterke baseline en een concrete maar ook ambitieuze inhoud vormen de hoofdingrediënten van onze rebranding.
En last but not least ... Een rebranding heeft alleen kans op slagen als ze wordt toegepast op alle verschillende touchpoints die je als bedrijf gebruikt. Consistentie vormt de sleutel en haast en spoed is nu eenmaal zelden goed.
Het einde van deze intensieve maar leerrijke periode ging gepaard met de lancering van onze nieuwe website samen met alle andere online toepassingen en offline items. Van e-mailtemplates tot autostickers en fietstruitjes: we hebben echt aan alles gedacht.
Wilt u uw klanten of gebruikers dichter bij elkaar brengen via digitale verbindingen? Neem contact met ons op en we laten u graag zien hoe we u kunnen helpen.